Beatrijs
Jaar: 1957
Beatrijs , het eerste katholieke vrouwenmagazine van het land , werd op 5 januari 1939 opgericht als een "typisch" traditioneel vrouwenmagazine, dat lijkt op Margriet en Libelle , met artikelen over mode, koken, thuis en gezinsleven. In vergelijking met de andere twee tijdschriften was de inhoud in Beatrijs bescheidener en had deze geen kleding als korte rokjes en laag uitgesneden blouses. Libelle en Beatrijs zijn beide uitgegeven door De Spaarnestad en hadden dezelfde modefoto"s en patronen , maar voor Beatrijs werden deze altijd voorzien van een extra kraag of een lagere zoomlijn. Er werd aandacht besteed aan religieuze feestdagen, en BG Henning, een katholieke priester, schreef een wekelijkse column over een religieus onderwerp. Andere columns werden geschreven door vooraanstaande katholieke figuren, waaronder Anne Biegel . Het tijdschrift beschouwde het moederschap als een zegen en een roeping, een ideologie die het deelde met andere dergelijke tijdschriften.
Bij de eerste verschijning werd al de gelijkenis tussen Beatrijs en Libelle opgemerkt, ondersteund door het feit dat beide door dezelfde pers werden gepubliceerd, en de suggestie werd geopperd dat Beatrijs alleen werd gepubliceerd om Marijke , de enigszins vergelijkbare tweewekelijkse publicatie van de Vereniging van rooms-katholieke vrouwenorganisaties.
Vóór de Tweede Wereldoorlog werd Beatrijs nuchter en op goedkoop papier gedrukt, in zwart en wit. Tijdens de Tweede Wereldoorlog verscheen het tijdschrift een tijdje tweewekelijks [6] en werd vervolgens gesloten door de Duitse bezetter, die voor het laatst op 1 januari 1942 verscheen. Het kwam weer in omloop op 3 mei 1946, tot 9 december 1967, toen het overgenomen door Libelle . In 1963 had het een oplage van meer dan 89.000; tegen 1967 was dat gedaald tot 60.000. Hoofdredacteur vanaf 1946 was CPM Lautenslager, met EGH Bornewasser; na 1967 was D. Hendrikse hoofdredacteur.
Wat glimlacht ze lief en blij, dit meisje in haar jurk met slanke taille en wijde rok, haar haren halflang maar keurig gekamd, en met haar figuur in de houding van een barbiepop. Zelfbewust is ze zeker, maar nog niet echt geëmancipeerd. De petticoat die ze onder haar rok draagt is hét kenmerk van de mode van halverwege de jaren vijftig van de vorige eeuw. De kokerrok die daarop volgt zal vrouwen en meisjes nog sexyer maken dan ze toch al waren. In onze tijd vergapen we ons aan de mode uit de jaren vijfig en vroege jaren zestig in de Amerikaanse serie Mad Men en in films gesitueerd in dezelfde tijd. Een periode die bij velen een heimwee oproept naar elegantere tijden, wat zich vertaalt in modetrends die je nu, anno 2013, in de winkels ziet liggen.
Met haar onberispelijke make-up, kapsel, oorbellen, parelketting en elegante handschoenen beantwoordt de vrouw op de cover van Beatrijs uit 1957 perfect aan een schoonheidsideaal uit de jaren vijftig: de koele, blonde actrices uit de films van Hitchcock zoals Grace Kelly, Ingrid Bergman en Eva Marie Saint.