Vrijdag 17 januari 2020 om 16:49

Download at: 30-3-2021 01:07:58

$i: Index | $pi: Padded Index | $an: Album Name | $d: Date | $dc: Date Compact
$c: Caption | $fc: Caption (First line) | $fw: Caption (First word)
$t: Tag | $ft: First Tag | $o: Original file name

Preview:


Filter Photos By:

Caption:
Tag:
Comment:

2015-08-01 20:09:30

Zeppeling over de Markt 1929

2017-06-19 15:48:40

Zeppeling over de Wippolder 1929

2015-06-30 12:44:10

Westvest / Stationsplein

2014-04-12 20:03:08

BUSSTOP VESTEVertaling bekijken

2014-04-12 20:03:11

BUS DRAAI VOLDERSGRACHT

2015-06-30 12:43:13

De Paardentram

2014-04-09 23:41:02

PAARDENTRAM OP DE MARKT

2015-06-30 12:43:33

WestNederland Stadhuis Markt

2015-06-30 12:43:51

Spoorsingel / Phoenixstraat

2015-06-30 12:43:59

Spoorsingel

2015-06-30 12:44:05

Station Anna Krul Eerste Nachtburgemeester van Delft

2015-06-30 12:44:11

Westvest

2015-07-01 12:43:55

Bodedienst Delft den Haag

2015-07-04 13:27:48

Tram op de Phoenixstraat

2015-07-04 15:30:29

Vrijenbanselaan met lijn 1

2015-07-05 22:15:30

Eerste locomotief over het nieuwe viaduct 1965

2015-07-07 22:51:09

Mijn vader Henk de Vlieg de eerste gondelier in Delft.

2015-07-08 10:49:49

10 07 2005 HTM

2015-07-08 10:49:47

HTM 10747 Wateringsevest 1955, druk op de lijn 2 bijwagens.

2015-07-08 21:23:20

Schie...hoe zou t zijn om zoiets vandaag de dag nog te doen??

2015-07-12 13:04:18

tramlijn 1

2015-07-26 18:57:30

Houttuinen. Koffiehuis de Fontein 1888 Omnibus naar Maassluis

2015-08-01 11:35:47

Oude Delft Voor het Prinsenhof de stoomtram

2015-08-01 20:09:30

Oude Delft stoomtram 1910

2015-08-12 18:25:34

Oostplantsoen met zicht op de Oostsingel

2015-09-06 16:41:34

Bus van het station naar de markt

2015-10-10 17:08:36

Busstation 1976

2015-10-10 17:08:36

Stoomtrein voor de laatste keer over het spoor .

2015-10-10 17:25:06

Kalverbos Trammetje 1900

2015-10-10 17:25:05

Kalverbos Trammetje 1910

2015-10-10 17:25:05

Kalverbos Tram lijn 1 1950

2016-07-29 20:22:21

Broekmolenweg 1953

2016-07-29 20:22:21

Vrijenbanselaan 1955

2016-11-21 11:47:03

Station met de trein naar Rotterdam

2016-12-04 12:09:34

Cummings voor Arie van den Bos

2016-12-05 11:35:26

Voor Arie van den Bos

2016-12-04 12:09:34

Faun voor Arie van den Bos

2016-12-05 11:19:39

Poptahof Noord met de trein
1968

2016-12-05 23:23:12

Coenderstraat
Treinrails voor stoomtrein

2016-12-05 23:23:12

Poptahof Dieseltrein

2016-12-05 23:23:12

Spoorsingel Stoomtrein

2016-12-06 13:47:12

2016-12-06 13:47:12

2016-12-06 13:47:12

Poptahof Boemeltrein 1967
Op 15 en 16 december 1967 waren er stoomritten op de WSM-lijn Delft – Naaldwijk – Loosduinen. Dit was het afscheid van deze lijn, die twee weken later gesloten zou worden.
http://www.nvbs.com/toon.php?pag=Flf_0011

2016-12-06 13:47:12

2017-02-26 17:18:48

Oude Delft Binnenwatersloot 1985
Stadsbus

2016-12-13 13:59:01

Hier tankt Gerard de Kok‎ de bus af aan het eind van zijn dienst, rond 1980 is geweest. De stadsbussen stonden toen aan de achterkant van het station gestald.

2017-01-05 19:10:02

Regiotaxi 2001
Herman Neeskens chauffeur

2017-01-14 15:24:57

Verlangde Singelstraat hoek Arnoldstraat
Hier zat later viswinkel van Van Oosten..
1920

2017-01-21 17:51:17

Tijdelijk pontje nabij de Koepoortbrug 1970

2017-02-12 12:23:23

Oude en nieuw Veilingvervoer

2017-02-23 12:17:37

Trein over het viaduct

2016-12-16 11:54:27

Trein Phoenixstraat 1990

2017-02-23 12:17:37

Laatste trein langs de Delfia
21/22 februari 2015.

2017-03-08 07:28:14

Ik kwam deze oude foto van het stationsplein nog tegen.

Zal ergens jaren 70 geweest moeten zijn aangezien het bushokje nog van West-nederland is.

2017-03-09 16:38:44

Station Delft 1920
Stoomtrein oftewel Posttrein

2016-12-16 11:54:27

Trein Station 1959

2017-04-01 15:44:18

Station 1923

2017-04-01 15:49:37

Westvest - Houttuinen 1960

2017-04-07 16:25:55

Goederentrein langs de Spoorsingel
1 aug 1957

2017-04-14 13:41:08

Kalverbos Stoomwagen 1924

2017-04-20 12:44:30

Firma Steenhoven Delft

2017-04-20 12:44:30

Koningsplein 1905

2017-04-20 12:44:30

Koornmarkt 1959

2017-04-20 12:44:30

van der Wees Delft

2017-04-20 12:44:30

Vrachtauto Lubbers Kinesis

2017-04-20 12:44:30

Pontje bij de Kandelaer

2017-04-23 13:37:48

Zegwaard 1982

2017-05-15 15:55:41

Viaduct met Bovenleidingswagen
1965

2017-06-07 10:54:15

Wateringsevest 1957

2017-06-15 11:49:42

Coenderstraat 1949

2017-06-15 13:47:06

Soldaten te paard vlakbij het Station

2017-08-20 22:28:54

Poptahof laatste rit van de Westlandsche Stoomtramweg Maatschappij 1967

2017-09-01 21:21:05

1885 Het Delftse bootje op de Schie met op de achtergrond de achterzijde van de bebouwing aan de Rotterdamseweg. Het bootje van N.V. Reederij De Schie vertrok vanaf de Zuidwal en vervoerde dagelijks passagiers en vracht tussen Delft en Rotterdam. Aanvankelijk waren er twee stoomvaartdiensten, die na het failliet gaan van de Delftse Schroefstoombootmaatschappij op 23 augustus 1871 tot één rederij werden verenigd. Deze maatschappij heeft bestaan tot 31 december 1926. Ze was niet bestand tegen de moordende concurrentie van rail- en wieltransport.

2017-09-01 23:02:25

Het Delftse Bootje met op de achtergrond de achterzijde van bebouwing aan de Scheepmakerij en Rotterdamseweg gezien vanaf het Zuideinde in noordelijke richting 1895

2017-09-02 09:33:21

Firma Ham waar Mieny Mulder ruim 25 jaar voor gereden heeft-

2017-09-02 09:33:21

Firma Ham waar Mieny Mulder ruim 25 jaar voor gereden heeft-

2017-11-12 23:00:07

Phoenixstraat tram naar Tandhof

2017-11-28 21:49:47

Bastiaansbrug open

2017-11-28 21:49:47

Beestenmarkt bus in de regen

2017-11-28 21:49:47

Beestenmarkt bus

2017-11-28 21:49:47

Trein over de Bolkbrug

2017-11-28 21:49:47

Buitendienst

2017-11-28 21:49:47

Bus door de Binnenstad

2017-11-28 21:49:47

Bus door de Binnenstad

2017-11-28 21:49:47

Bus door de spoorzone

2017-11-28 21:49:47

Calvebrug bus

2017-11-28 21:49:47

Bus in de cement

2017-11-29 11:48:15

Chauffeursruimte en wachtruimte Station

2017-11-29 11:48:15

Station fietsen

2017-11-29 11:48:15

Irenetunnel trein en bus

2017-11-29 11:48:15

Irenetunnel bus en fiets

2017-11-29 11:48:15

Irenetunnel bus

2017-11-29 11:48:15

Irenetunnel bus

2017-11-29 11:48:15

Nieuwe Langendijk kerk en bus

2017-11-29 11:48:15

Nieuwe Langendijk kerk en bus

2017-12-05 15:59:37

Rijksweg 13 Pauwmolen

2017-12-06 20:40:25

De bouw van Wegenwachtstation
Pauwmolen.

Dit station opende op 28 april 1960 en had de experimentele verbinding met de praatpalen op het traject Den-Haag - Rotterdam.
De eerste maanden gebruikte men militaire apparatuur welke door de de inspectie van de verbindingsdienst van de Koninklijke Landmacht ter beschikking was gesteld.
De conclusie was dat het mobilofoon systeem goed bruikbaar was en hierom stelde per 1 juli 1960 de PTT extra materiaal ter beschikking.

Vanaf 1966 werd het hele auto snelweg net door Rijkswaterstaat van praatpalen voorzien.

De BSA motorfietsen welke op dit traject nog hebben doorgereden tot en met 1966 hadden ook twee dynamo"s.
Het militaire mobilofoonsysteem trok zoveel stroom dat alles dubbel was uitgevoerd.

2017-12-06 20:40:25

Pauwmolen
Praatpaal
Op een donderdag 28 april 1960 opende de minister van Verkeer en Waterstaat, drs. H.A. Korthals, het eerste ANWB-Wegenwachtstation in Delft bij de Pauwmolen. Van hieruit konden naar behoefte andere instanties binnen een mum van tijd op de hoogte gesteld: politie, artsen, ambulances, brandweer en geestelijke bijstand.

2017-12-10 14:21:59

Irenetunnel vanuit de bus
Bovenop de trein

2017-12-10 14:21:59

Leeuwenhoeksingel
bus Irenetunnel

2017-12-10 14:21:59

Leeuwenhoeksingel bus

2017-12-10 14:21:59

Leeuwenhoeksingel bus

2017-12-10 14:21:59

Leeuwenhoeksingel bus

2017-12-10 14:21:59

Oude Langendijk
Bus en varken Bob.

2017-12-10 14:21:59

Phoenixstraat
Tram voorbij Molen de Roos.

2018-01-06 17:30:40

Werkvervoer aan de Pauwmolen

2018-01-14 17:38:43

Zegwaard vervoer

2018-01-14 17:38:43

Truckmodel 1983

2018-01-14 17:38:43

Zegwaard vervoer

2018-01-16 21:16:45

Den Hoed.

2018-01-16 17:30:09

Zegwaard Autotransport
Rob Buitenhuis

2018-01-14 17:28:50

Opa van Schaick, hij reed als bijverdienste rouwtjes en trouwtjes bij de firma Jansen.
Hij verdiende voor de hele dag 2.50

2018-01-08 18:46:31

Jan Plezier waar Harry Dubbelman(woonde in de Rozenstraat) op de bok zit.

2018-01-19 22:18:49

Koot veetransport

2018-01-19 22:18:49

Koot veetransport

2018-01-19 22:18:49

Koot Vleestransport
David vd Berg

2018-03-08 20:55:21

de 1e Scania van gebroeders Willemse, zand, grint en stenen worden vanaf nu vervoerd per vrachtwagen.

2018-03-08 20:55:21

Melkvervoer 1920
chauffeur Arie Pruisken.

2018-03-24 23:26:14

Zuideinde

2018-03-29 18:02:34

HTM-tram versierd met een olifant. In de jaren 1907, 1908 en 1909 liet de HTM op 31 augustus, de verjaardag van koningin Wilhelmina, versierde trams rijden op lijn 8. (Den Haag-Scheveningen). De trams werden versierd door allerlei groeperingen in het trambedrijf als onderdeel van een wedstrijd. Een jury bepaalde wie de winnaar was van de prijs die beschikbaar werd gesteld door de HTM-directie. Er reden trams vermomd als boerderij, tempel of zelfs als olifant. De versierde trams konden niet in Delft komen omdat de stoomtramlijn naar Delft pas in 1924 zou worden geëlektrificeerd. Toch was het voor de Delftse drukkerij Van Marken lucratief om er prentbriefkaarten van te maken

2018-04-09 12:18:10

2018-04-28 20:35:04

v.d. Lee Transport

2018-04-28 20:35:04

v.d. Lee Transport

2018-04-28 20:35:04

v.d. Lee Transport

2018-04-28 20:35:04

v.d. Lee Transport

2018-04-28 20:35:04

v.d. Lee Transport

2018-04-28 20:35:04

v.d. Lee Transport

2018-04-28 20:35:04

v.d. Lee Transport

2018-09-07 13:17:45

Een lange personentrein van Delft naar Den Haag staat hier op spoor 3

2018-09-07 13:17:45

Goederentrein door Delft 1aug 1957

2018-09-10 13:45:13

Boemel-stoom trein Poptahof

2018-09-10 13:45:13

1948, 700 jaar Delft.
Boemel-stoom trein Phoenixstraat

2018-09-10 13:45:13

Boemel-stoom trein Phoenixstraat

2018-09-11 22:01:26

Vrachtwagen van Overgaag

2018-09-18 20:41:54

Een groep spoorwegpersoneel op het spooremplacement ter hoogte van de Parallelweg 1910

2018-09-18 20:41:54

Een versierde tram rijdt over de Spoorsingel nabij de Havenstraat, met de overgang aan de Binnenwatersloot op de achtergrond 1946

2018-09-18 20:41:54

Eerste treinen over het nieuwe spoorwegviaduct aan de Spooorsingel. 1964

2018-09-18 20:41:54

eerste treinen over het nieuwe spoorwegviaduct aan de Spooorsingel. 1964

2018-09-18 20:41:54

Spoor
links de van de Made

2018-09-18 20:41:54

Spoorhaven Vele personen bij goederenwagons aan de Spoorhaven, tussen de Houttuinen en de Coenderstraat, gezien vanaf de Westvvest naar het zuidwesten. De Spoorhaven werd hier in 1890 gerealiseerd,

2018-09-18 20:41:54

Spoorwegviaduct Trein op de spoorwegviaduct met links de panden aan de Spoorsingel. Ca.1996

2018-09-18 20:41:54

Station 1970

2018-09-22 10:53:34

6478 als losse loc op weg terug naar Kijfhoek. Vanaf DSM-Gist tion op verkeerd spoor, even voor het station wisselt hij naar het rechterspoor.

2018-09-22 10:53:34

6478 als losse loc op weg terug naar Kijfhoek. Vanaf DSM-Gist tion op verkeerd spoor, even voor het station wisselt hij naar het rechterspoor.

2018-09-22 10:53:34

DBS 6478 brengt drie wagens ammoniakwater van DSM-Geleen naar DSM-Delft. Station Delft

2018-09-22 10:53:34

DBS 6478 brengt drie wagens ammoniakwater van DSM-Geleen naar DSM-Delft. Station Delft

2018-10-24 20:54:28

De Arend reed hier ter gelegenheid van het eeuwfeest van het DSC (Delftsch Studenten Corps). 10 juli 1948 tram op de westvest ter hoogte van de PAPEGAAI.

De spoorlijn van Amsterdam via Haarlem, Leiden, Den Haag en Rotterdam naar Dordrecht wordt De Oude Lijn genoemd, omdat op 20 september 1839 tussen beide eerstgenoemde steden Nederlands eerste passagierstrein ging rijden. Op dat moment was men nog bezig de fotografie uit te vinden, dus van deze gebeurtenis zijn er geen foto"s. Daarom een plaatje van ruim een eeuw later: locomotief "De Arend" met drie rijtuigen van elk een andere klasse in Delft, voor het Glas-in-lood atelier aan de Westvest. Dit is niet dezelfde Arend als in 1839 maar een replica uit 1938, in de NS-werkplaats te Zwolle vervaardigd. De Arend reed hier ter gelegenheid van het eeuwfeest van het DSC (Delftsch Studenten Corps).

2018-10-24 20:54:28

De trein wordt geladen bij de
Koninklijke Nederlandsche Gist- en Spiritusfabriek NV in Delft.

2019-02-10 15:49:54

Phoenixstraat lijn 1
1979

2019-02-10 15:49:54

Stoomtram HTM
bij halte Kalverbos in Delft ca. 1911

2019-02-11 20:34:57

Stationsplein een smalle bus

Deze Mercedes-Benz bus met Den Oudsten opbouw werd in 1979 speciaal voor de stadsdienst van Delft ontworpen en gebouwd. Deze net geen 9 meter lange en wat smaller gebouwde busjes waren uiterst wendbaar en kort genoeg om de Delftse binnenstad met hoge bruggetjes en nauwe straatjes te trotseren. Westnederland heeft er tien nieuw afgenomen en naast Delft ook ingezet op de stadsdiensten van Gouda en Gorinchem. Ook kwamen ze wel eens buiten de stad en doken onder andere op in Maassluis en Den Haag. Later zijn deze korte bussen ook aangeschaft door andere maatschappijen zoals NZH, ZWN, BBA en FRAM.

2019-02-12 13:56:40

Kalverbos 1903
Tram naar Scheveningen
Links Hotel Wilhelmina.

2019-02-12 13:56:40

Noordeinde 1917
Rechts de tram

2019-02-12 13:56:40

Oude Delft 1905
Stoomtram Beginpunt remise

2019-02-12 13:56:40

Oude Delft 1921
Stoomtram rechta de Binnenwatersloot

2019-02-12 13:56:40

Spoorsingel 1897

2019-02-12 13:56:40

Spoorsingel 1899

2019-02-12 13:56:40

Spoorsingel 1907
trein 1907
Overgang Schoolstraat

2019-02-12 13:56:40

2019-02-12 13:56:40

Spoorsingel-- Phoenixstraat 1889

2019-02-12 13:56:40

2019-02-12 13:56:40

Twee trekschuiten van de dienst op Den Haag liggen afgemeerd aan het Noordeinde. circa 1890.

2019-02-12 13:56:40

Zuidwal hoek Oude Delft
Remise tram 1950
Links Hotel Belleveu
Rechtsvoor de Gastank

2019-02-12 14:42:30

Oude Delft 1900 tram

2019-02-12 14:42:30

Spoorsingel 1899

2019-02-19 14:29:50

Houtuinen
Voerman Gerrit de Groot met het paard Gijs.

2019-02-19 20:41:29

Gerrit (Feikes) de Groot op de markt.

2019-02-26 16:45:28

Kalverbos 1975
Paardentram vd Sman

2019-02-26 21:41:23

Lau van der Sman ook nog met de sleperswagen

2019-03-16 15:31:55

Kalverbos 1870
Paardentram

2019-03-16 15:31:55

Kalverbos tram 1959

De Delftse lijn

De Haagsche Tramweg-Maatschappij, opgericht op 17 mei 1887 als opvolger van de TH, liet er geen gras over groeien en opende zijn eigen stoomtramlijn al op 31 juli 1887. Het was een omzetting van de voormalige paardentramlijn die - met een enkele onderbreking - al vanaf 1866 het vervoer tussen Den Haag en Delft had verzorgd. Het traject voerde vanaf het Huygensplein (Den Haag) over de Rijswijkseweg, door Rijswijk naar Delft, waar aan de Rotterdammerpoort het eindpunt was.


Oude tramroute door Delft
In Delft mocht de stoomtram tussen de Haagpoort en de Rotterdammerpoort over het Noordeinde en de Oude Delft dwars door de binnenstad rijden, iets wat de elektrische lijn later niet zou worden toegestaan.
In 1896 nam de HTM een proef met de inzet van een accutram op de Delftse lijn. De proef wees uit dat de accutractie nog verre van volmaakt was, en het experiment werd dan ook niet voortgezet.
In het Tramplan 1904, dat de elektrificatie regelde van het HTM-paardentramnetwerk, werd aan de stoomtramlijn administratief het lijnnummer 11 gegeven. Dit nummer werd echter niet op de trams zelf gevoerd.
Vanaf 1 januari 1909 werd ook een lokaaldienst Den Haag – Rijswijk op het tracé van de Delftse lijn bereden.
Al voor het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog had de HTM het plan de Delftse lijn te voorzien van elektrische tractie en hem via het stadsnet door te trekken naar Scheveningen. Pas in 1921, na de oorlog, werd voor het elektrificatieplan toestemming gekregen. De uitvoering werd direct ter hand genomen en op 7 februari 1923 kon op het traject Den Haag – "s-Gravenmade (Rijswijk) onder grote publieke belangstelling voor het eerst een elektrische tram rijden, die het lijnnummer I¹ kreeg; de lokaaldienst Den Haag – Rijswijk werd vanaf deze datum uitgevoerd met het lijnnummer I³.
Bij "s-Gravenmade moest een stoomlocomotief tijdelijk nog de rijtuigen overnemen voor het traject naar Delft. Ruim een jaar later, op 1 juli 1924, was het gehele traject geëlektrificeerd. De stoomtram naar Delft was toen verleden tijd; de gewenste verlenging naar Scheveningen zou pas in 1983 gerealiseerd worden.

2019-09-11 22:53:27

Tram lijn 1 bij het beginpunt Westvest

2019-09-11 22:54:00

Tramwisseling Westvest

2019-11-10 19:47:09

Zuidwal 1948

Met de tram naar de Den Haag

2020-01-17 16:49:42

W.F. Koot veetransport op de Markt

2020-06-14 00:00:00

Bus van de weg geraakt, 1963

2020-06-14 00:00:00

Busstation

2020-06-14 00:00:00

Station en spoor 2006

2020-06-14 00:00:00

Coenderstraat 1950 Spoor

2020-09-30 00:00:00

Westvest tram Delft 1964